Як активісти й активістки прискорюють відмову Фінляндії від російського викопного палива

У політичному та медійному просторах не затихають обговорення відмови країн Європейського Союзу від російських енергоносіїв. Так, наразі країни Балтії та Польща виступають за повне ембарго на російське викопне паливо, зокрема, Литва стала першою країною ЄС, що відмовилася від імпорту російського газу, а Польща у квітні-травні планує повністю відмовитися від кривавого вугілля. І хоча п’ятий пакет санкцій включає вугільне ембарго, воно запрацює лише із серпня й торкається викопного палива, що має найменшу частку в енергетичному імпорті ЄС із країни-агресора.

Звісно, ми бачимо позитивні зрушення, та добре розуміємо, що вони недостатні для того, щоб припинити спонсорування щоденних убивств українців та українок російськими окупантами. Більшість країн, що висловили свою готовність відмовитися від російських вуглеводнів, говорять про поступову відмову, або ж очікування завершення чинних контрактів та називають дати у далекому майбутньому.

Людям, не дотичним до політичної чи громадської діяльності, що спостерігають за розвитком цих подій, може здатися, що у них немає важелів тиску на уряди своїх країн або ж на великі компанії енергетичного сектору. Однак фінські екоактивісти та екоактивістки доводять протилежне.

Ще з 12 квітня активісти/ки із організацій Greenpeace Suomi та Extinction Rebellion блокують рух вантажних поїздів із російським вугіллям до порту Ганко у Південній Фінляндії. Порт Ганко є одним із трьох портів, що використовуються для імпорту російського вугілля на світові ринки. Цими діями Greenpeace вимагає від уряду Фінляндії негайно припинити транзит російського вугілля та відмовитися від російського викопного палива раніше, ніж це заплановано санкціями ЄС. Мережа залізниць країни є власністю Фінляндії й здебільшого керується державою. Фінська державна залізнична компанія VR нещодавно заявила, що зупинить російські вантажні перевезення, однак це займе кілька місяців.

Ось як бачить цю ситуацію кампейнер Greenpeace Матті Ліматайнен (Matti Liimatainen):

«Уряд Фінляндії може у будь-який момент прийняти рішення про припинення російських вантажних перевезень, залежних від фінської державної залізниці, що перебуває під контролем уряду. Ми не можемо говорити про підтримку України й водночас продовжувати отримувати прибутки ціною життів українців та українок; це повна ганьба — продовжувати вести цей бізнес, знаючи, що відбувається зараз у Маріуполі та в усій Україні».

Про те, яку силу мають такі дії активістів та активісток з усього світу прокоментувала фахівчиня з енергетичної політики ГО «Екодія» Оксана Ананьєва:

«Росія вже стала рекордсменкою за кількістю впроваджуваних проти неї санкцій, проте багато з них матимуть віддалений ефект і не є достатніми, щоб негайно зупинити агресора. Ембарго на імпорт вугілля, анонсоване в останньому пакеті санкцій, насправді матиме найменший вплив серед усіх енергоносіїв, що експортує росія. Ціна питання – всього лише втрата доходів у розмірі $3,5 млрд на рік, тоді як у разі повного ембарго збитки склали б  понад $130 млрд. Однак готовність до таких  рішучих дій серед європейських урядів, на жаль, недостатня.

Водночас безцінною є підтримка України громадськими активістами з різних країн, які, на відміну від урядів їхніх держав, не бояться рішучих дій і самотужки блокують поставки російських енергоносіїв, товарів та вимагають припинення співпраці з агресором у будь-якій галузі. Це потужна підтримка для України, і я сподіваюся, що ця єдність громадянського суспільства стане тим важелем, що спонукатиме країни ЄС до невідкладних кроків і повного розриву зв’язків з росією. Це той крок, який може якнайшвидше припинити кровопролиття в Україні».

На початку квітня активісти та активісти Greenpeace також блокували роботу працівників/иць доку фінської енергетичної компанії Helen у порту Сальмісаарі. Вони на певний час зупинили вивантаження вугілля, та ймовірно спровокували публічні коментарі представників компанії щодо припинення постачання вугілля з росії. Також цього місяця Greenpeace здійснили вдале блокування передачі російської нафти між двома російськими танкерами біля узбережжя Данії. Одинадцять активістів та активісток пливли між двома суднами на каяках або ж просто у крижаній воді із плакатами, що закликали «зупинити спонсорування війни» (stop fuelling the war).

Станом на сьогодні фінські активісти та активістки продовжують блокувати залізничні шляхи. За їхньою боротьбою можна стежити на сторінці в інстаграмі. Наша команда висловлює вдячність усім екоактивістам/кам, що не байдужі до долі нашої країни й докладають максимум зусиль, аби чинити тиск на уряди своїх країн та бізнеси, що досі мають стосунки із країною-агресором та спонсорують війну в Україні.

Джерело: стаття на сайті ГО “Екодія”.

Контакти для додаткової інформації:
Євген Бриж, керівник відділу комунікацій ГО «Екодія», yb@ecoaction.org.ua.