Наявність системи енергетичного менеджменту у громаді – обов’язкова умова отримання державної підтримки (допомоги) для втілення енергоефективних заходів (відповідно до Закону України “Про енергетичну ефективність”). Але що робити тим громадам, які не мають відповідних кваліфікованих спеціалістів у самій громаді? Це питання ми задаємо фахівчині Фонду RcErBs з розроблення стратегічних документів Лідії Пархоменко.

До слова, Фонд з початку 2017 року надав допомогу 58 громадам, які розробили та прийняли більш як 100 стратегічних документів.

Сама пані Лідія зараз координує декілька громад, які працюють з експертами над розробленням Муніципальних енергетичних планів, або як їх ще називають місцевих енергетичних планів (МЕПів). 

Щоб більше громад працювало над сталим енергозабезпеченням, Міністерство інфраструктури та розвитку громад розробило Методику місцевих енергетичних планів (на виконання закону “Про енергетичну ефективність”). Згідно з нею, всі українські громади повинні розробити та прийняти місцеві енергетичні плани (МЕПи) – документи, які визначають вектор їхнього енергетичного розвитку до 2030 року.  Закон визначає, що громади повинні прийняти МЕПи до 21 жовтня 2024 року. 

Необхідність громадами розроблення МЕПів приходить поступово до всіх виконавчих органів. А от брак фахівців, це дійсно проблема, яка стосується особливо малих громад. В цьому випадку МЕТОДИКА розроблення місцевих енергетичних планів,  згідно з затвердженим Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України 21 грудня 2023 року № 1163, передбачає що: «Муніципальна робоча група забезпечує планування та координацію розроблення проєкту муніципального енергетичного плану та місцевої програми, організовує та забезпечує збір у повному обсязі необхідних вихідних даних, у разі потреби ініціює залучення до процесу розроблення незалежних експертних організацій (експертів) та зацікавлених сторін, організовує та забезпечує процес громадського обговорення та доопрацювання проєкту муніципального енергетичного плану..».

Наша громадська організація ще 21 квітня 2017р. започаткувала за ініціативою 24-х громад, експертів, науковців та за підтримки донорів проєкт «Організація співпраці малих міст України, громадянського суспільства та експертного середовища у питаннях енергобезпеки», який продовжив вже після початку військової агресії з боку росії проєкт «SOMBRILLA». Проект саме допомагає громадам залучати експертів для розроблення настільки необхідних планів.

– Як багато учасників приєдналися до співпраці?

За сім років до Меморандуму про співпрацю приєдналося 127 юридичних осіб. З них майже 90% це громади зі всіх регіонів України.

– Які  складнощі частіше всього бувають у співпраці з муніципалітетами?

Основними проблемами, що виникають при написанні МЕПів полягають саме в недостатності  інформації, що надається територіальними громадами для аналізу експертам.

– А яку саме інформацію повинні давати координатори від громад?

Дуже важливо розповісти про своє місто та громаду, якнайширше в розрізі перспектив розвитку і місця громади в регіоні. Не тільки дату заснування, але й історію виникнення міста чи селища та розвиток його протягом часу існування. І чим детальніша розповідь, тим цікавіше відношення інвесторів до даної громади в планах її відновлення та післявоєнних перспектив.

– Ви надаєте громадам певні опитувальники?

Так. Це опитувальники, які сформували експерти для того, щоб максимально точно провести аналіз. Кожен пункт опитувальника має велике значення  в подальшому аналізі. І чим докладніше він буде описаний спеціалістами громади, тим точнішим буде результат. Також від громади повинні бути надані своє бачення ситуації, щоб вони хотіли покращити в першу чергу і щоб це бажання було доцільне як для населення громади, так і для даного регіону в цілому, так і доцільне, стосовно сьогодення.

– За який період експерти аналізують інформацію?

Енергетичні ресурси (вода, електроенергія, тепло, газ, вугілля, дрова, біопаливо) – перелік їх наявності та використання, загальний стан, а також дані споживання, за останні п’ять років. 

– Але переважна більшість громад були створені наприкінці 2020 року. У них може і не бути цієї інформації?

Ті громади, що створені в кінці 2020 року можуть надати інформацію за три роки (2021-2023 рр.)

– Не найлегші роки для України?

Так. І саме тому важливо враховувати деякі показники, на які не дуже звертали увагу в мирний час, як то: кількість внутрішньо переміщених осіб, зміну структури промисловості, релоковані підприємства, диверсифікацію енергоспоживання в громадах з початком війни.

– На які тонкощі у поданні інформації про стан громади слід звернути увагу фахівцям муніципалітетів? Можливо спробуємо звернути увагу на головних помилках, які роблять координатори?

Загалом фахівці досить професійно ставляться до процесу збирання необхідної інформації, але є деякі деталі, які можуть прискорити та вдосконалити підготовки документа.

– Які саме, якщо не секрет?

Наприклад, в розділі «Географія та клімат» варто вказати не тільки місце розміщення громади та з ким межує, але і короткий опис ландшафту місцевості та кліматичні особливості даного регіону. По демографічній ситуації не тільки заповнити таблицю за кількістю осіб, що проживають в даній місцевості, але і зазначити склад населення, навчальні заклади та зайнятість в різних сферах виробництва. В описі бюджету, вказати не тільки надходження і видатки, а і, яким шляхом  вони формуються. Хто є основним донором в надходженні коштів до бюджету. А також на що ідуть основні видатки з бюджету. Земельний фонд – це не тільки перелік всіх наявних земель громади, а і короткий опис їх використання. Муніципальні будівлі – це не тільки перелік всіх будівель, що є на балансі громади, а і короткий опис їх стану. Стосовно транспорту: його наявність, стан, витрати палива, дорожні магістралі та сучасний стан доріг. Детально описати стан промисловості та малого підприємництва свого регіону, що є в пріоритеті, яка галузь найважливіша в вашому регіоні. Велику увагу слід зосередити на твердих побутових відходах, на розмірах полігонів, сортуються чи не сортуються, яку шкоду приносять довкіллю, які плани з перероблення на майбутнє, чи можуть відходи стати потенційним джерелом енергії для громади

– Досить багато інформації треба зібрати для експертів координатору від громади?

Так. Але ця інформація на 90% є в самій громаді. Її слід тільки сформувати та передати для опрацювання.

– Як довго може тривати підготовка МЕПу?

Все залежить від якості інформації. В ідеалі документ можливо обрахувати за 1-2 місяці.

– Тобто, якщо робити висновок, то все залежить від бажання та політичної волі керівництва та розуміння потреби для самого менеджменту громади?

Так і є. Абсолютно все залежить від вмотивованості керівництва

– Дякуємо за інтерв’ю! Бажаємо успіхів Вам і нашим громадам у процесі відновлення! А всім нам скорішої Перемоги!

Інтервʼю підготувала прес-служба Фонду RcErBs